caitlin.reismee.nl

Melbourne Incoming!

Hee guys,

Het is even geleden dat ik een blog heb geplaatst, sorry daarvoor. Deze blog wordt geschreven terwijl ik langzaamaan wegsmelt met een heerlijke temperatuur van 36 graden. Dat terwijl de zomer nog moet komen haha. Maargoed back to business, zoals je misschien aan de titel van deze blog kan zien ben ik samen met Leana en Marjo 4 dagen naar Melbourne geweest om daar de toerist uit te hangen. We hadden een lang weekend voor de boeg omdat 5 oktober hier Labor Day en een nationale feestdag is, dus alles is dicht vandaag. We hadden besloten om op donderdag ochtend te vliegen wegens financiële redenen.

Dus donderdagnacht ging de wekker om naar het vliegveld te gaan en om half tien stonden we in Melbourne. De eerste dag hebben we voornamelijk de stad bezichtigd, die erg Europees eruit ziet. Als je niet beter zou weten zou je denken dat je in een hele grote stad in Zuid-Frankrijk zou rondlopen. Verder staat Melbourne bekend als de meest leefbare stad en de meest 'Artsy' stad van Australië, en dat is aan alles te zien, aan de grote gallerijen tot aan speciale wijken waar graffiti artiesten volledig los kunnen gaan. Zo hebben we ook de National Gallary of Victoria bekeken, en zijn we naar een museum geweest voor moving pictures. De architectuur van Melbourne is ook prachtig, alle gebouwen lijken door een architect en designer te zijn ontworpen, geen enkel gebouw is hetzelfde.

De tweede dag was het weer vroeg opstaan om de great ocean road te doen. We vertrokken vanaf Federation Square (een groot plein waar allerlei mensen komen voor exhibities en om te chillen) en zijn vervolgens naar de great ocean road gereden die zo'n 240 kilometer lang is. We hadden een leuke gids die het heel goed zou doen als opa, verhalen vertellen kon hij als de beste. We zijn hier bij allerlei stops geweest en zijn ook achter de geschiedenis gekomen van deze spots. Het is dus niet alleen als een kudde koeien de bus in en uit om een interessant kiekje te nemen terwijl je er helemaal niks vanaf weet. De ocean road is namelijk al best wel oud en jong tegelijkertijd. Oud in de zin van de weg is door soldaten van WO:I aangelegd en jong in de zin van Victoria bestaat al sinds 1835 en er is dus nog bijna 100 jaar overheen gegaan voordaat ze de coastline in kaart hebben gebracht. Reden? De meesten explorers konden niet zeilen en zijn door de stroming meegenomen en op de kliffen geknald. Maar goed, om even terug te komen op de weg, een hoogtepunt was toch wel de Twelve Apostels, waar er nu nog maar 7 van te zien zijn met dank aan de erosie die er de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden (ja ik heb opgelet bij aardrijkskunde op de middelbare school ;)). Op het moment dat wij er waren ging de zon net onder en kwam er een lichte mistbank wat natuurlijk een prachtig beeld oplevert. Alle foto's zijn te zien op mijn facebook.

Dag drie heb ik met Tim afgesproken om naar St. Kilda te gaan. Tim is een oud klasgenoot van me die samen met mij in 5 HAVO zat. St. Kilda is een geval apart, het lijkt heel veel op een plaats als Cannes, maar dan trekt het veel meer jongeren aan. vlakbij St. Kilda zat ook Luna Park, een soort van kermis die al heel lang in Australië bestaat. In Sydney zit er ook een. Het was die dag 34 graden dus we hebben een beetje aan het strand gelegen, Luna Park bezichtigd en met zonsondergang hebben we pinguins gezien op de pier, zoooo cute! Vervolgens zijn we in een soort van hipsterbuurt bij een American Diner gaan eten voor burgers.

De laatste dag zat een beetje vol gepland. Eerst zijn we in de ochtend naar de Botanic Gardens gegaan, daar zijn honderden tropische planten te vinden en is een uitvlucht voor het stadsleven. Voordat we daar uberhaupt aankwamen zagen we de Shrine of Rememberance, een tempel als gedenkteken voor de gevallen slachtoffers in WO:I en WO:II, zeker voor WO:I zijn voor Australië veel slachtoffers gevallen omdat ze toen nog onderdeel waren van het Engelse rijk. Best indrukwekkend en een heel mooi uitzicht dus daar waren we langer dan gepland. Uiteindelijk zijn we snel naar de Botanic Gardens gegaan omdat we om 1 uur weer op Federation Square moesten zijn voor onze tweede tour. Beetje jammer was dat we dus pas om half twaalf terug zouden zijn en dat niet hadden gezien. We moesten namelijk om half vier die nacht op om terug te vliegen naar Sydney. Maar goed, we kregen pinguins te zien, who cares? Dus zo ging onze pinguinexpeditie voort. We hebben ondertussen ook nog Koala's en Wallabay's (Soort kleine kangaroo) gezien, en vergis je niet Koala's zijn luilakken: slapen 18 uur per dag en eten de resterende 6 uur per dag. Dus, ik voel me totaal niet aangesproken voor zo'n leven als een lief pluizebolletje. Nee. Vervolgens gingen we via een nationaal park naar de plek waar pinguins vanuit de zee aan land kwamen om naar de nestjes te lopen *waggelen*. Ze komen na zonsondergang pas uit het water omdat ze geen daglicht kunnen verdragen. We mochten geen foto's maken omdat dit een ernstig bedreigde pinguinsoort is. Maar ik heb nog nooit zo hard gelachen om dieren. Die pinguins waggelen met een hele groep het strand op, raken vervolgens iedereen kwijt waardoor ze een beetje zielig door de duinen waggelen. Vervolgens vinden ze een nieuwe groep, racen ze door de duinen heen, staan ze na een minuut stil omdat ze aan het powernappen zijn, echt heel grappig om te zien. Ze lopen dus 1 minuut en powernappen dan 1 minuut, vervolgens gaan ze als een gezamelijke groep weer verder. Om half twaalf in de avond kwamen weer in het hostel aan, meteen naar bed om vervolgens weer vroeg terug te vliegen.

Ik snap heel goed waarom Melbourne al 5 jaar op rij als meest leefbare stad verkozen is, wat een heerlijke stad is dat. Heel anders dan Sydney. Bijvoorbeeld de oversteeklichten blijven langer op groen in tegenstelling tot Sydney waar je moet rennen wil je voor het rood aan de overkant van een straat zijn. Ook dat heeft zijn voordelen: wordt je tenminste geen fatty hier haha!

Dit was het weer voor deze keer, see you next time!

XOXO,

Caitlin