caitlin.reismee.nl

Kiwi land?

Helloo,

Ik ben net een dag terug van mijn vorige avontuur: het noorder eiland van Nieuw-Zeeland ontdekken! Wat me in de eerste instantie opviel is dat het nog Amerikaanser is dan Sydney en het lijkt totaal niet op Australië. Nieuw-Zeeland heeft veel meer natuur en is een stuk rustiger dan Sydney. We zijn op donderdag 10 December naar Auckland gevlogen waar we in de avond aankwamen. We hadden al een auto gehuurd dus we konden meteen door naar het hostel. Uiteindelijk ging het allemaal niet helemaal volgens plan met dank aan de punctualiteit van China Airlines, de bioquarantaine van Nieuw-Zeeland en de car rental service. Maargoed uiteindelijk kwamen we rond 10 uur aan in het hostel (we zouden om 17.50 landen!). We hebben snel even een hapje gegeten bij de burger king(iedereen verwonderd dat ze hier wel de burger king hadden, in Australië heb je namelijk alleen de Hungry Jacks, wat gewoon de burger king is met een andere naam. Hele interessante feitjes dit!) en de haven van Auckland verkend. Vervolgens zijn we rond half 1 gaan slapen want om half zes ging de wekker weer.

De eerste dag zijn we dus vroeg opgestaan om naar het Tongariro National Park te gaan, zo'n 5 uur rijden vanuit Auckland. Hier zijn drie actieve stratovulkanen te vinden: Mount Ruapehu, Ngauruhoe en Mount Tongariro, waarvan de meest recente uitbarsting in 2012 was. (interessant feitje nummer 2: De hoogste vulkaan is de vulkaan die te zien is in Lord of The Rings als mount doom) Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik een vulkanen fanaat ben, dus dit was een droom die uitkwam: een actieve stratovulkaan beklimmen. We wilden in de eerste instantie een andere vulkaan beklimmen, maar daar waren we helaas te laat voor. Daarom hebben we uiteindelijk maar besloten de actiefste vulkaan te beklimmen :) Om omhoog te komen moet je met twee skiliften omhoog, alleen koste dit $30. We moeten toch een beetje Nederlands zijn en zeuren over geld dus we zijn zelf naar boven geklommen, en zelfs in de sneeuw gestaan. Fijn dat we toch nog sneeuw gezien hebben deze winter. Hierna zijn we terug gereden naar Auckland en weer meteen naar bed gegaan omdat de volgende dag weer vroeg op moesten.

Op zaterdag zijn we naar het Coromandel National Park gegaan. In een woord: WAUW. We zijn gewoon gaan rijden en gestopt waar we vonden dat het mooi was. Op een gegeven moment schoot het gewoon niet meer op, we konden om de 50 meter stoppen met een ander mooi uitzicht en natuurgebied. In de middag zijn we toen naar Cathedral Cove gegaan, dat is de beroemde Cove waar de geliefde kindertjes van Narnia: Prince Caspian uitlopen als ze weer terug gaan naar Narnia. (Nee het lijkt niet alsof ik allemaal moviesets heb bezocht: Hobbiton hebben we overgeslagen vanwege de achterlijke prijs van $79 voor het zien van 3 deuren in de heuvels.) Dit was ook weer extreem mooi, met de kliffen en een klein strand. Je kan ook echt door de cove heenlopen. Daarna zijn we naar warm water beach gegaan. Dit strand heet zo omdat er 2 hotsprings onder de grond liggen dus als je een kuiltje graaft heb je heerlijk warm water. Alleen waren we zo lang bezig met de roadtrip dat we uiteindelijk te laat aankwamen en het al weer vloed was. De hotsprings zijn namelijk alleen bereikbaar met eb. Vervolgens zijn we naar huis gereden en hebben we de zonsondergang gezien die over het national park viel.

Zondag zijn we naar een ander vulkanisch actief gebied gegaan genaamd Rotorua. Rotarua ligt precies op de ring van vuur. Voor diegene die dit niet kennen: de ring van vuur is de ring die over heel het zuidelijk halfrond ligt waar extreem vulkanisme voorkomt doordat de oceaankorst onder de continentale korst door schuift. Als je meer uitleg wilt, klik hier, anders gaat dit verslag een aantal pagina's lang worden en kan ik mijn enthousiasme niet meer bedwingen haha! In deze stad bevonden zich meerdere caldera's (stratovulkanen die zo'n krachtige uitbarsting hebben gehad dat ze een te zware pyroclastische wolk hebben uitgestoten dat de kraterrand dit niet meer kon ondersteunen. Hierdoor stort een groot deel van de kraterrand in. Hierdoor ligt de vulkaan verspreid over een groter gebied, meer uitleg klik hier) Doordat er veel caldera's liggen zijn er veel geisers, kraters (met zwavelgeur) en verwarmde modderpoelen te vinden. Hier hebben we een wandeling gedaan tussen de kratermeren en geisers door, heel indrukwekkend en ik was in mijn element, ben zelfs persoonlijke gids genoemd, thanks Marjo. Hierna hadden we een avondje cultuur snuiven met de Maori geboekt. Hier kregen we wat inzichten over hoe de Maori in het verleden precies leefden en wat ze aten, inmiddels zijn ze helemaal ingeburgerd in de hedendaagse Nieuw-Zeelandse cultuur, want ja je komt zo ook in grote getalen in de MacDonalds tegen als je even koffie gaat halen ;). We kregen een voorstelling van hoe de oorlog vroeger in zijn werk ging, een typische Maori maaltijd en als afsluiter wat uitleg over de flora en fauna waarin ze leefden en hoe ze het hout gebruikten om de hutten en boten te maken en we hebben glowworms gezien, het leek net alsof je in Avatar zat. Die wormen lichten fel blauw op in het regenwoud, heel mooi. Kiwi's (de vogel, niet de vrucht) hebben we helaas niet gezien, sorry Chiara!

Maandag was de laatste dag alweer, we zijn toen in Auckland gebleven en de Skytower opgegaan. Deze toren is 328 meter hoog waardoor je een goed uitzicht hebt over de stad. Vervolgens zijn Marjolein en ik nog even naar de stad gegaan om Carmen te ontmoeten, een vriendinnetje van ABC die in Auckland haar stage doet. Helaas was anderhalf uur te kort om volledig bijgepraat te zijn, maar het was weer ouderwets gezellig. Heel raar hoe de wereld zo groot en klein tegelijkertijd kan zijn. Je komt aan de andere kant van de wereld toch verassend veel bekenden tegen. Vervolgens zijn we terug gegaan naar het vliegveld en naar huis gevlogen. Een tip die ik jullie kan meegeven: als je de kans hebt, ga naar Nieuw-Zeeland, het is echt fantastich! Sorry als ik te enthousiast over kwam, ik ben in mijn element als het met de geologische aarde te maken heeft haha!

Dit was het weer voor deze keer, tot snell

xoxo