caitlin.reismee.nl

Rustigste Hoofdstad Ooit

Hee guys,

Het is weer even geleden maar ik heb in de tussentijd weer een tripje gemaakt. Dit maal naar de grootse, grandieuze hoofdstad van Australië: CANBERRAAA. Alleen is dit serieus de meest saaie hoofdstad ooit haha. Ik ben samen met Marjolein, Leana en Raphael gegaan en we hadden 's ochtends vroeg de bus vanaf Central Station genomen. De rit duurde zo'n 3.5 uur dus we konden nog even slapen. Toen we om half elf uiteindelijk aankwamen, was het echt superrustig in de stad. We dachten dat er misschien een groot evenement was waar iedereen naar toe was of zo. Nou niet dus. Canberra valt heel erg te vergelijken met Den Haag, het is het overheidsdistrict van Australië. Het was namelijk zo dat Melbourne en Sydney dikke ruzie hadden wie de hoofstad van Australië moest worden. Omdat deze ruzie niet opgelost kon worden, hebben ze maar besloten om precies tussen Melbourne en Sydney in de hoofdstad te planten: In the middle of nowhere.. Maargoed, verder met onze trip.

Toen we aankwamen zijn we eerst wat gaan eten en kregen toen het nieuws van de aanslagen in Parijs te horen dus we hebben daar extra lang gezeten en gediscusieerd over de gebeurtenissen. Daarna stond het War Memorial op de planning wat natuurlijk dan al een beetje dubbelop is, maar dat mocht de pret niet drukken. Het War Memorial is echt een aanrader en is zeker de moeite waard om voor naar Canberra te gaan. We hebben daar zo goed als de hele dag rond gelopen. De Great Wars werden gevisualiseerd en de oorlogen die daarop volgden zoals de Koude Oorlog, De Vietnam oorlog en de oorlog met Nederlands Indonesië. Dit was zeker interessant omdat wij natuurlijk allemaal de oorlogen vanuit het Europese perspectief geleerd krijgen. Dit was echter vanuit het Australische perspectief. De visualisatie was enorm indrukwekkend met beeld, geluid en bewegingen. Zo hebben ze daar ook een enorme hal vol gevechtsvliegtuigen staan van de RAAF(Royal Australian Air Force) en werd daar ook het verhaal verteld van een specifieke piloot. Ik heb nog nooit zo'n gedetailleerd en indrukwekkend museum gezien, en ja ik ben al wel in een aantal oorlogsmusea geweest.

Vervolgens zijn we gaan eten in een dumpling restaurant: ja een restaurant waar je zoveel dumplings kan eten als je maar wil, oftewel HEMEL. Ja ik ben hier ondertussen echt een liefhebber geworden van Aziatisch eten, als ik dat niet al was. Voor diegene die dumplings niet kennen: dat zijn kleine deeghapjes met vaak vlees of vis erin met een groente soort die je gestoomd of pan-fried kan eten. Nadat we dumplings hadden gegeten waren we nog naar een bar gegaan om een drankje te doen en zijn uiteindelijk uitgekomen bij een soort van hipster tentje. Hier zijn we tot de conclusie gekomen dat door de overheidswerktijden de mensen hier extra tijd hebben om zich mooi aan te kleden en op te maken. Iedereen was zo goed gekleed en dan komen wij aan in onze alledaagse comfy kleren omdat we heel de dag aan het lopen waren. Uiteindelijk zijn we rond 1 uur terug gegaan naar het hostel voor een volgende dag.

Oke eerst even iets anders. Voordat Marjolein en ik zeker wisten dat we een half jaar naar Sydney zouden gaan, zagen we een Buzzfeed artikel met de meest bijzondere en lekkere 'freaky' milkshakes van Australië, gevestigd in, juist, Canberra. We hebben toen tegen elkaar gezegd dat we daar heen moeten als we in Canberra zijn, maar we wisten dat er gemiddeld een wachtrij van 2 uur staat. Dus kwamen we op het geweldige idee om op zondag gewoon daar te gaan ontbijten met een milkshake. Zo gezegd, zo gedaan. Taxi genomen, en tadaa we konden meteen gaan zitten. Uiteindelijk had ik de Cookies en Freak milkshake, echt goddelijk!! Je kan de foto's zien onder het kopje foto's. Ook had ik Nederlandse poffertjes met Maple Syrup en Nutella. Mijn dag kon niet meer stuk haha.

Na even een half uurtje uitgebuikt te hebben, zijn we naar het Australische Parliament gegaan. Ook dit was erg interessant omdat ik het regeringsstelsel van Australië nou nog niet helemaal snapte. Zo weet ik dat hier alleen een prime-minister aanwezig is, maar dat het wel een constitutionele monarchie is. Wat blijkt: Queen Elizabeth II is niet alleen de koningin van UK, maar ook van Canada, Nieuw-Zeeland en jawel, ook Australië. Weer wat geleerd. Het Parliament leek verder veel op de tweede kamer, en ook de wijze waarop Australië beslissingen neemt lijkt op het Nederlandse regeringssysteem. Hierna zijn we naar het National Museum of Australia gegaan waar het ontstaan van Australië wordt uitgelegd. Eigenlijk hadden we dit en het War Memorial om moeten draaien want nu waren we voornamelijk teleurgesteld in het museum. Zeker omdat gezegd werd dat het net zo goed was als het War Memorial en ja dat schept hoge verwachtingen. Helaas werden die niet waar gemaakt. Ook hielp het niet dat we de volgorde van het museum niet echt snapte en zo de verhaallijn niet konden volgen. Uiteindelijk zijn we maar weggegaan, hebben burgers gegeten en zijn met de bus terug gegaan naar het levendige Sydney. Want ja, het was enorm rustig in Canberra.

Dit was het weer voor deze keer!

xoxo